נולד בארה"ב: האם הכלכלה האמריקאית מתגלגלת לקראת מיתון?

הבורסות צונחות, הריבית עולה, המשקיעים בורחים והאנליסטים מסכימים שהמיתון בפתח ● לכבוד יום העצמאות של ארה"ב – זהו מצב האומה הכלכלית החשובה בעולם

אמריקה – ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. המעצמה החשובה בעולם חוגגת 246 שנים מאז הכרזת העצמאות, ואיזו דרך טובה יותר יש לומר "מזל טוב" מאשר סקירה כלכלית מעמיקה? ארה"ב היא הכוח הכלכלי הגדול והמשמעותי ביותר בעולם (כן, סין נוגסת לה בכוח, אבל עדיין לא מספיק), וההשפעות שלה מגיעות אל הרבה מעבר לגבולותיה הפיזיים.
לארה"ב השפעה כפולה על הכלכלה העולמית. פעם ראשונה, כדרך לנבא את העתיד: הצעדים שבחרה ובוחרת המדינה לעשות בכל הנוגע לכלכלתה, מהווים סימן לבאות ביתר מדינות העולם. ובפעם השנייה, השפעה ישירה: כל החלטה מוניטרית שלוקח הבנק המרכזי באמריקה, שולחת אדוות לשוקי ההון בכל העולם.
לכבוד יום העצמאות האמריקאי שחל ב-4 ביולי, נצלול לסקירה ממוקדת שתבחן את מצבה הכלכלי של ארה"ב ב-2022. השנתיים וחצי האחרונות היוו אתגר לכל כלכלות העולם, ובמשך משבר הקורונה ועד היום – עיניי משקיעים, בנקים ופוליטיקאים, גם בישראל, היו נשואות לארה"ב.

הכלכלה האמריקאית והכיס הישראלי

למה מלכתחילה צריך להיות אכפת לחוסך, למשקיע או לצרכן הישראלי מה קורה בארה"ב? לשאלה הזו יש כמה תשובות, שכל אחת מהן לבדה אמורה לעורר עניין במה שהכסף באמריקה עושה.
ראשית, רבים מכספי החוסכים הישראלים מושקעים בארה"ב. ברבים מהמסלולים בקרנות הפנסיה שלנו, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות – הכספים מנותבים להשקעה בוול סטריט. הסיבה היא שמנהלי השקעות מחפשים דרכים להשיא את התשואות הגבוהות ביותר עבור החוסכים, וחלקם לעתים מוצאים את ההזדמנויות הללו מעבר לאוקיאנוס האטלנטי.
שנית, הדולר משפיע על המחירים בכל העולם. כשכוח הקנייה של הדולר עולה או יורד, זה משפיע באופן ישיר על מחירים בכל שוקי העולם, ועל כוחם של המטבעות האחרים. כשהדולר מתחזק, השקל נחלש מולו, ולהפך.
ולבסוף, כפי שהוזכר, המדיניות הכלכלית שנוקטים משרד האוצר האמריקאי והבנק המרכזי, הפדרל רזרב, הם איתות ליתר כלכלות העולם. כשריבית הבנק המרכזי בארה"ב עולה, ניתן לצפות שהריבית בישראל תעלה גם היא.

האם הכלכלה האמריקאית מתגלגלת לקראת מיתון?

האם הכלכלה האמריקאית מתגלגלת לקראת מיתון?

כסף, ריבית, אינפלציה, מיתון ומדיניות

ואם בריבית עסקינן, נפנה כעת לנושא החם ביותר במהדורות העיתונים הכלכליים: האינפלציה. שוק ההון בארה"ב נמצא במגמת ירידה מתחילת 2022, אבל שווקים עולים ויורדים – אין בזה הרבה חדש (ובכל מקרה נגיע לזה עוד רגע). הדבר שבאמת מייחד את 2022 בארה"ב, הוא האפשרות שאנחנו נמצאים בפתחו של מיתון כלכלי שלא נראה כמותו למעלה מעשור.
שילוב של סגרים ארוכים שבלמו את הכלכלה העולמית במהלך התפרצות מגפת הקורונה, גל של קניות אונליין, חלוקת כסף לאזרחים, מחסור בחומרי גלם ובעיות בשרשרת האספקה העולמית – הביאו למצב של עליות מחירים מהירות.
במהלך 2021 עלו המחירים של מוצרים ושירותים בארה"ב ב-4.7% – נתון שיא שלא נראה כמוהו שנים. בחודש מאי 2022 נרשם זינוק בקצב האינפלציה השנתי לשיא של 8.6%. המצב האינפלציוני הזה מעורר חששות כבר די הרבה זמן, הן בקרב משקיעים והן בקרב מכתיבי מדיניות. כדי לצנן את העליות, הפדרל רזרב (פד) מעלה בהדרגה את הריבית הלאומית – וכיום היא עומדת על שיעור של 1.75%. זהו נתון גבוה, ויותר חשוב מכך – הצפי הוא שהריבית תמשיך לטפס.
מה זה אומר? כשהריבית הלאומית גבוהה, הכסף יקר. הלוואות הופכות ליקרות, ונהיה פחות אטרקטיבי לקחת משכנתא או לפתוח עסק. התוצאה הסופית שעלולה להגיע עקב הדינמיקה הזו היא מיתון כלכלי – מצב שבו קונים פחות, מוכרים פחות ויש פחות צמיחה.
ההגדרה המקובלת למיתון היא שני רבעונים רצופים של צמיחה כלכלית שלילית. בסקירה שערך עיתון "ניו יורק טיימס" הוא מיפה את הסנטימנט בקרב מומחים לגבי הסיכוי של כלכלת ארה"ב להגיע למיתון. אנליסטים מחברות מחקר, השקעות וייעוץ כמו Delloite, מורגן סטנלי, בנק אוף אמריקה ועוד הסכימו באופן כללי שיש מיתון כלכלי בדרך. תשובותיהם העריכו את הסיכוי מ-15%-30% למיתון בחודשים הקרובים, ועד לכאלה שכמעט בטוחים (80%) שמיתון יגיע.

מאניה דיפרסיה: התנהגות שוק ההון

לבורסות האמריקאיות יש גם תפקיד חשוב בכלכלה, אולי החשוב ביותר. הן משפיעות על המדיניות המוניטרית ומושפעות ממנה. פעמים רבות משמשים שוקי המניות ואיגרות החוב "כדור בדולח" שמספר לנו מה חשים המשקיעים – כלומר, ההמון – לגבי המציאות.
כך, כשכולנו שמענו על נגיף מסתורי שגורם לסינים לסגור ערים שלמות, הבורסה בניו יורק צנחה – המשקיעים חששו ממשבר כלכלי מתמשך. בדיעבד, נראה שהם לא טעו, אי אז במרץ 2020, אלא שהמשבר הכלכלי התעכב בשנתיים. בין לבין, שוק ההון חווה שנים של גאות שלא נראו הרבה זמן.
מיד אחרי הנפילות של תחילת 2020, השווקים התחילו לעלות, לטפס ואז לזנק, ולא הפסיקו עד לתחילת השנה הנוכחית. ב-2021 רשמו כל המדדים המרכזיים – הדופק של שוקי ההון האמריקאיים – עליות בקנה מידה היסטורי. מדד S&P500 עלה ב-26.9%; מדד הדאו ג'ונס עלה ב-18.7%; ומדד הנאסד"ק – הבורסה שבה נסחרות חברות טכנולוגיה כולל גוגל, פייסבוק ואמזון – עלה ב-21.4%.
2022 נראית אחרת לגמרי. במחצית השנה הראשונה – מתחילתה ועד סוף יוני 2022 – רשמו המדדים צניחה חופשית. S&P500ירד ב-20.8% כשהוא מוחק כמעט את כל העליות של 2021; דאו ג'ונס ירד ב-15.3%; ומדד הנאסד"ק התרסק ב-26.6%.
הירידות האלו יכולות לסמן את הסנטימנט של וול סטריט אל מול האינפלציה והמיתון הממשמש ובא. החשש מהאטה כלכלית משמעותית, שתשפיע על שורת הרווח של כמעט כל חברה שנסחרת בבורסות, מביא את המשקיעים – הן המוסדיים והן הפרטיים – למשוך את ידיהם מהשוק עד שרמת האינפלציה בארה"ב תשוב לרדת ובעקבותיה הריבית, שתביא לצמיחה כלכלית מחודשת.

 

אין לראות בנאמר תחליף לשיווק פיננסי ופנסיוני המותאם לצרכי הלקוח. השימוש במידע ובנתונים הינו על אחריות הבלעדית של המשתמש.

כתבות נוספות באותו נושא