מצב השווקים הפיננסיים וכללי 'עשה' ו'אל תעשה' בהשקעות

לאור ההתפתחויות הדרמטיות מהימים האחרונים, אנו מתכבדים להציג תמונת מצב עכשיווית של השווקים הפיננסיים בישראל ובעולם - כחלק ממדיניות של שקיפות, ושיתוף בידע מקצועי.  כידוע, הכלכלה ושוקי ההון העולמיים חווים בחודשים האחרונים טלטלה מתמשכת – ירידות חדות בבורסות, האצה בקצב האינפלציה, שינויים במדיניות הפיסקלית ותנודתיות גם בענפים כגון נדל"ן ותשתיות. 

הסקירה שבידיכם נועדה לעשות קצת סדר בעולם משתנה, להבין יותר לעומק את ההשלכות על חסכונות הציבור, ולחדד מה כל זה אומר עבורנו – בדרך של כללי 'עשה' ו'אל תעשה' בשוק ההון.

המחירים עולים ובעקבותיהם – הריבית

לאחרונה, מתאפיינים השווקים הפיננסיים במגמה שלילית, תוך תנודתיות חריפה, הן בשוק המניות והן בשוק אגרות החוב. בכך, משקפים השווקים הפיננסיים את תגובת המשקיעים למגמות האחרונות בתחום האינפלציה והריבית.

ביום שישי, ה- 10 ביוני, פורסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב. מהפרסום התחוור כי האינפלציה ב- 12 החודשים שהסתיימו במאי עמדה על 8.6% – קצב האינפלציה הגבוה מאז שנת 1981 (40 שנה)! הנתון מצביע על המשך המגמה מהחודשים האחרונים, ואף על החרפה מסויימת בה – בחודש מרץ עמד קצב האניפלציה השנתי בארה"ב על 8.5%, ובאפריל על 8.3%.

הגורמים לאינפלציה

המלחמה באוקראינה – עלייה במחירי הסחורות וחומרי הגלם
שיבושים בשרשראות האספקה ועלייה במחירי התובלה
שיבושים בשוק העבודה – מחסור בעובדים ועליות שכר
לנוכח הלחצים האינפלציוניים, הודיע ביום רביעי, ה- 15 ביוני, הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל רזרב), על העלאת ריבית בשיעור 0.75% – שיא של כמעט 30 שנה. מה שמביא כעת את הריבית בארה"ב לשיעור שנתי שבין 1.50% ל- 1.75%. עם זאת, החשש הוא שבעקבות נתוני האינפלציה, ייאלץ הפד להיות אגרסיבי יותר בהעלאות ריבית עתידיות – מעבר למה שצפה השוק עד כה. הפד שומר על אופטימיות: לדבריו הוא יבלום את האינפלציה, הכלכלה האמריקאית חזקה, וגם אם יהיה מיתון – הוא יהיה קצר מועד. ועם זאת, על פי חזאים רבים, הסיבות לאינפלציה תמשכנה ללוות אותנו לפרק זמן לא מבוטל, ויובילו לעלייה נוספת בריבית בארה"ב לכדי 5%-3%.

ההפתעה שסיפקו מדדי המחירים בארה"ב ובאירופה – שעלו מהר מהצפוי במאי – מגבירה את הסיכוי להפתעה דומה בישראל. מדד חודש מאי בישראל, שפורסם ביום ד', ה- 15.6.2022, עלה אמנם 'רק' ב- 0.60%, אך העלייה המהירה בריבית הבנק המרכזי הגדול בעולם, צפויה לחלחל לשאר הבנקים המרכזיים, שיצטרכו להגיב בהתאם.

על פי הערכות כלכלנים, צפוי בנק ישראל להעלות בעוד כ- 3 שבועות את הריבית ב- 0.50%. כל זאת, מתוך הבנה כי עליית המחירים בישראל נובעת בעיקרה ממגמות בכלכלה העולמית, שלישראל אין יכולת ממשית להשפיע עליהן.

 

תגובת השווקים הפיננסיים

התגברות האינלפציה והעלאות הריבית של הבנקים המרכזיים בעולם ובראשם הפד, מעוררות מטבע הדברים דאגה מפני מיתון. מיתון גורר עימו ירידה בצריכה, צמצום של הייצור והמסחר, ועליה באבטלה.

שוק ההון כבר מתמחר את התחזיות האלו, ולכן אנו חווים ירידות שערים משמעותיות בשווקים הפיננסיים מתחילת 2022.

שוק אגרות החוב, מגיב להתפתחויות בעליה מהירה בתשואות וירידה במחירים. בד בבד, נוצר לחץ שלא נראה זמן רב גם על מחירי המניות. הריבית הגבוהה פועלת הן כאלטרנטיבה, והן כגורם היוון – השוחק את הערכות השווי של החברות הנסחרות בבורסה. מכאן התיקון המשמעותי שחווים גם שוקי המניות, כפי שניתן לראות בגרף הבא –

 

אז מה עושים בתקופות כאלה?

מצב השווקים הפיננסים

מצב השווקים הפיננסים

בעקבות הנפילות בשוק ההון, גובר באופן טבעי חששם של המשקיעים – וכך גם הפיתוי לנסות ולתזמן את השוק כדי למזער סיכונים. בתקופות של משבר ושל תנודתיות בשווקים – הפיתוי גדול במיוחד. הבעיה היא שלעולם לא נדע מתי הזמן הטוב להיכנס או לצאת מהשוק. כך למדנו אך לאחרונה, בתקופת הקורונה: מדד ה- S&P500 למשל, נחתך ב- 34% במהלך 23 ימי מסחר (עד ה- 23.3.2020), אך שב וניתר ב- 27% בתוך 15 ימי מסחר בלבד.

מחקרים רבים, מוכיחים אפוא עד כמה גדולה והרסנית עלולה להיות הפגיעה בתשואה, כשמנסים לתזמן את השוק. בראייה היסטורית, אלו שנשארו לאורך זמן גם בתקופות של ירידות חדות בשווקים, תוגמלו על כך. בשוק ההון: משך ההשקעה, וההתמדה לאורך זמן – הם הקובעים!

לפיכך, גם כשהבורסה תנודתית ואתם חוששים לגורל חסכונותיכם, עדיף לא לקבל החלטות פזיזות – אלא להיצמד לאסטרטגיית השקעה כוללת וארוכת טווח. מה עוד, שבתקופה האחרונה, מתאימים מנהלי ההשקעות בקופות ובקרנות את הקצאת הנכסים בתיקים לתנאי השוק החדשים, לקראת התאוששות שתגיע.

זאת ועוד, בתקופות פחות אופטימיות בשוק, משקיעים אוהבי סיכון עם אורך רוח יכולים לנסות לאתר את מניות הצמיחה המבטיחות ביותר, ולרכוש אותן במחירים אטרקטיביים.

מיותר לציין כי ההחלטה האם לערוך כעת שינוי או לא, הינה אישית לחלוטין, ומבוססת על פרמטרים אישיים כגון טווח ההשקעה של החוסך, פרופיל הסיכון שלו וכדומה.

לסיום: ימים יגידו כיצד ומתי יסתיים המשבר וכיצד הבורסות בעולם ובארץ יושפעו מכך. מה בטוח – לא מומלץ לקחת החלטות פזיזות, וכן מומלץ להיוועץ עם אנשי מקצוע, לקבלת החלטה מושכלת, בהתאם לנסיבות האישיות והספציפיות של כל לקוח.

לשם כך בדיוק, אנו מעמידים לרשותכם את מומחי ההשקעות והפנסיה שלנו, הזמינים עבורכם לכל שאלה, הבהרה ומידע. מוזמנים ליצור עמנו קשר!

 

 

אין לראות בנאמר תחליף לשיווק פיננסי ופנסיוני המותאם לצרכי הלקוח. השימוש במידע ובנתונים הינו על אחריות הבלעדית של המשתמש.

כתבות נוספות באותו נושא