ביד חזקה ובזרוע נטויה: 4 צעדים ראשונים בדרך לחירות כלכלית

לכבוד חג הפסח, אספנו עבורכם מספר צעדים פשוטים שיכולים להיות יריית הפתיחה שלכם לקראת חירות כלכלית, הגשמת מטרות והצלחה פיננסית || חג שמח!

יציאת בני ישראל מעבדות לחירות היתה רק יריית הפתיחה לקראת היסטוריה מלאה בהישגים, ניצחונות, נסים והצלחות. כך גם כשמדובר בחירות כלכלית אישית, בימינו – השגת החירות הכלכלית היא הצעד הראשון במסע שלם להגשמה עצמית והשגת מטרות. 

אספנו עבורכם ארבעה צעדים שמהווים את הרגליים שעליהן עומדת חירות כלכלית. כמו חציית ים סוף, הם לא יבטיחו לכם חירות באופן מיידי – אבל הם יכולים להיות האירוע המחולל בדרך לשם. 

הגדירו מטרות

רוצים חירות כלכלית? ברור. אבל רגע, מה זה בכלל חירות כלכלית? ובכן, האמת היא שזה משהו שכל אחד מגדיר לעצמו, בהתאם לרצונותיו, שאיפותיו ומצבו בחיים. זה יכול להיות מצב של בעלות על בית (חירות מדמי שכירות); חצי מיליון שקל בבנק (חירות מחשש מהוצאות גדולות); הכנסה קבועה (חירות מעתיד לא ידוע); או כל מצב כלכלי אחר שיוציא אתכם ממצב של חשש/חוסר-ודאות/מאמץ מוגזם – אל עבר ביטחון/שמחה בחלקכם/כסף לילדים וכדומה.

לכן חשוב מאוד להגדיר מטרות, ובעצם להגדיר לעצמנו מהו הקו שאם נחצה אותו, נוכל לומר שהגענו לחירות כלכלית ואישית. אם למשה ניתנה הארץ המובטחת כמוטיבציה למסע אל עבר החירות, אנחנו צריכים להגדיר לעצמנו מהי הארץ המובטחת מבחינתנו. עם מטרה ברורה בראש, יהיה הרבה יותר קל לקחת את הצעדים הבאים שיפורטו בהמשך. מטרה ממקדת את המאמצים הכלכליים שלנו. 

4 צעדים ראשונים בדרך לחירות כלכלית

4 צעדים ראשונים בדרך לחירות כלכלית

חיסכו לטווח ארוך

איך מתחילים לחתור לעבר המטרות שלנו? עבור מי שמכניסים כסף מדי חודש, אבל גם רואים את רובו יוצא על מגורים, חינוך לילדים, רכב ומה לא – קשה לראות את החופש הכלכלי שבקצה המנהרה. אחת הדרכים הבטוחות ליהנות באמת מפירות העבודה שלכם גם בטווח הארוך, וגם לשחרר אתכם מדאגות הנוגעות להוצאות גדולות, היא חיסכון לטווח ארוך.

חסכונות והשקעות לטווח ארוך הם מה שעושה את ההבדל בין מעגל אינסופי של הוצאות-הכנסות לבין הגעה לרווחה כלכלית אמיתית וחופש מהמעגל המתיש. לכן בדרך לחירות כלכלית חשוב לזכור שהכאן והעכשיו הם לא חזות הכל. 

סכום כסף שמופרש לחיסכון בכל חודש – ולא חשוב אם זה 200 שקלים או 2,000 – משמעותו הון משמעותי בטווח הארוך. כסף שמופקד בחיסכון מניב תשואה – קופ"ג להשקעה, קרן השתלמות, תיק השקעות – מצטבר, ומייצר רווחים בריבית דריבית עבורכם. זהו גורם מפתח בכל תוכנית לחופש כלכלי עתידי. 

עקבו אחרי ההוצאות וצמצמו אותן

לחסוך זה לא מספיק. אם אנחנו חוסכים 500 שקל בחודש, אבל "מאבדים" את אותו הסכום על אוכל במסעדות וקפה בדרך לעבודה, אנחנו חוטאים למטרה. צמצום הוצאות הוא למעשה פעולה משלימה לפעולת החיסכון. הכסף שנשאר בארנק כשאנחנו מחליטים לוותר על אותו הקפה, הוא בפוטנציאל עוד תוספת לחיסכון שלנו. 

איך מתחילים? זה אולי ישמע לא משמעותי, אבל מתחילים בלקנות תרמוס. כן, כן – אם בדקתם וראיתם שזולג לכם הרבה כסף על קפה בבית קפה, הכנת קפה בבית ושמירתו בתרמוס הן דרכים לצמצום הוצאות. כמובן, זוהי רק דוגמא. האם ההוצאות שלכם על רכב גדולות? אולי אפשר לשקול צמצום לרכב אחד במקום שניים. מוציאים הרבה על אוכל בחוץ? הגיע הזמן לספר בישול. 

אלה אמנם נשמעים צעדים קטנים, אבל כל שקל שלא יוצא ובמקום זאת מנותב לחיסכון – משמעותו הרבה שקלים בעתיד. 

תכננו קדימה

הצעד האחרון ברשימה שלנו הוא למעשה ההתגלמות של שלושת הקודמים לכדי עיקרון אחד פשוט וחשוב – תכנון קדימה. אחד מעמודי הטווח של שליטה כלכלית וחופש פיננסי הוא היכולת לתכנן מהלכים כלכליים שנים קדימה, ולא לתת לחיים להפתיע אותנו. 

הגדרת מטרות, חיסכון ונקיטת צעדים לצמצום הוצאות נובעים כולם ממבט אל העתיד הכלכלי האישי שלנו, ורצון לשלוט ולהחליט לגביו. תכנון העתיד הוא לא רק מחשבה על חלומות גדולים, בית גדול, רכב יקר וכדומה – אלא ממש פרקטיקה שבה יושבים וממפים את העתיד לבוא מבחינה כספית. 

חושבים על חופשה בחו"ל בקיץ? בעזרת תכנון נכון אפשר להתחיל לחסוך לקראתה כבר שנה לפני. רוצים לעשות שיפוץ בחדר האמבטיה? בדקו בתוכנית הרב-שנתית שלכם ותדעו מיד כמה כסף פנוי יש לכם לשם כך. זקוקים, חלילה, לטיפול רפואי דחוף ויקר? קופת החירום שלכם שתוכננה מראש בדיוק למצבים כאלה כבר מוכנה. 

הדרך לחירות היא ארוכה, אבל היא מתחילה בלעשות את הצעד הראשון. גם בני ישראל לא ידעו מה יחכה להם בקצה המדבר, אך הם צעדו באמונה. וגם אתם יכולים להתחיל בר היום – לתכנן, לחסוך, להציב מטרות ולהגיע אליהן. 

חג פסח שמח!

 

 

אין לראות בנאמר תחליף לשיווק פיננסי ופנסיוני המותאם לצרכי הלקוח. השימוש במידע ובנתונים הינו על אחריות הבלעדית של המשתמש.

 

כתבות נוספות באותו נושא